7/03/2011

Garść plików

W zakładce Pliki udostępniłem parę rzeczy, które mogą zainteresować nie tylko graczy rpg. Jestem maniakiem tworzenia własnych wersji kart postaci. Nie pamiętam systemu, w który zagrałem i do którego nie zrobiłem karty. A pomyśleć, że zaczęło się to od tego, iż kilka lat temu, jeszcze w gimnazjum, zebrałem się z kumplami, by stworzyć własną kartę do czegoś, czego nawet nie można nazwać systemem autorskim. Luźna zbieranina zasad domowych, trochę D&D, trochę Wiedźmina: Gry Wyobraźni. Technologia, którą się posłużyliśmy nie była też zbytnio wyszukana. Kartka A4, ołówek, gumka, linijka...

Co prawda nie zawsze pięknie wychodzi, nawet, gdy rolę narzędzi spełniają programy graficzne, czy edytor tekstu. Nie ograniczam się jednak do tworzenia kart. To co znajdę na dysku wartościowszego spróbuję w miarę możliwości udostępnić na blogu.

Karty do Neuro
Karta z edycji 1.5 Neuroshimy, choć ładna, nie była dość czytelna dla mnie czy innych graczy. Zauważyłem, że inni mistrzowie często wracali do kart ze starszej wersji lub ich odpowiedników znalezionych w sieci. Przedstawiam dwie wersje kart postaci związane z dzieckiem wydawnictwa Portal plus karta wozu oraz pasujący do reszty formularz. Zastosowałem elementy layoutu z podręcznika głównego, udostępnione na fanowskiej twórczości gdzieś w sieci. Pomimo iż tabele z umiejętnościami są wiele większe od tych z oficjalnej wersji (edycja 1.5), znalazło się mnóstwo miejsca na broń wszelaką, ekwipunek, reputację, etc. Maniacy sztuczek również będą zadowoleni, że nie muszą spisywać ich na krawędzi kartki.
Pobierz:
Neuroshima Karta Postaci ver.1.0
Neuroshima Karta Postaci ver.1.5
Neuroshima Karta Wozu
Neuroshima Formularz

Brawurowe Gwiezdne Wojny!
Podręcznik do Savage Worlds jest produktem niekompletnym bez dodatków przedstawiających świat gry. Choć sam nie przepadam za Gwiezdnymi Wojnami, wśród moich przyjaciół (również erpegomaniaków) są i tacy, co szaleją na punkcie Jedi i Mrocznej Strony Mocy. Jeden z nich poprosił mnie kiedyś, czy nie zmajstrowałbym pokrótce jakichś zasad umożliwiających zagranie kilku sesji w tym uniwersum - żaden z nas nie przepada za D&D, więc Star Wars RPG d20 odpadało. I wtedy dostałem w swe ręce Savage Worlds. Już na starcie miałem zaoszczędzone masę roboty. Ale nie jesteśmy pierwsi, którzy wpadli na pomysł złożenia settingu ze świata wykreowanego przez Georga Lucasa pod tę właśnie grę.
Anglojęzyczne Savage Star Wars napisane przez niejakiego Kemuri to kawał dobrej roboty. Przynajmniej nowe wersje podręcznika/ -ków. Na początku chciałem jedynie przetłumaczyć to na polski, jednak okazało się, że ówczesna wersja opisywała niezrównoważone mechanicznie rasy a niektóre przewagi, w moim odczuciu, nie były zbyt dobrze przemyślane... No, ale chociaż miałem punkt odniesienia.
Opisy ras w Brawurowych Gwiezdnych Wojnach! to moje tłumaczenie ze Star Wars RPG d20, gdzie zostały opisane ze znaną dla języka angielskiego manierą (sic!). Okładka nie powala, ale wnętrze jest bardziej zachęcające. Wykorzystałem wizerunki ras z najnowszej wersji erpegowych Gwiezdnych Wojen ze stajni Wizard of the Coast, kilka kadrów filmowych czy grafik związanych z grą Republic Commando. Z tego względu podręcznik prawnie stanowi własność Georga Lucasa.
Nie obyło się jednak bez błędów. Na końcu podręcznika zamieściłem kilka linków ze stroną anglojęzycznego Savage Star Wars oraz przydatnej mapy galaktyki, ale, kiedy go tworzyłem miałem problem z linkami w używanych przeze mnie programach po konwersji na pdf. Tak więc, zostawiłem tekst do skopiowania do przeglądarki - ale nie wiedzieć czemu wychodzą jakieś krzaczki. Poza tym okazało się, że za pomocą przewag, które opracowałem, nie byłoby możliwym zagrać na starcie Padawanem, a to dlatego, iż wymagało to wybrania aż trzech przewag: Niech Moc będzie z tobą!, Użytkownik Mocy oraz Jedi Padawan. Jeżeli ktoś byłby zainteresowany skorzystaniem z tego podręcznika proponuję połączyć działanie tych dwóch ostatnich przewag. Błędy są i raczej pozostaną. Nie mam w planach powracać do tego projektu.
Ciekawostka: okazało się, że w późniejszych wersjach Savage Star Wars wykorzystano te same grafiki na okładkę oraz wizerunki przedstawicieli gatunków, co w moim skromnym podręczniku.
Wiedźmin d20
Bywało, że prowadziłem sesje D&D. Prowadziłem też Wiedźmina, czy też jakąś jego przeróbkę pełną home rules. Nie trzeba wiele, by ktoś zechciał zagrać kreacją Sapkowskiego w kampanii z mechaniką d20. Toteż swojego czasu naskrobałem własną konwersję wiedźmaka na modłę Dungeons & Dragons z całym zapleczem mechanicznym. Pełno w sieci podobnych tworów, ale żaden z nich mi nie odpowiadał. Albo tworzyły z Wiedźmina totalnego przekoksa niczym dedaczowy mnich lub nawet i bardziej, albo nie wykorzystywały drzemiącego w tej postaci potencjału.
Pobierz Wiedźmina d20

Acerbus Latro
To projekt będący częścią prezentacji na... lekcję matematyki. Tematem miało być dowolne zagadnienie matematyczne przedstawione w ciekawy sposób. Pod pretekstem omówienia zasad rachunku prawdopodobieństwa zapytałem czy mogę stworzyć karciankę - grę w karty, musiałem wytłumaczyć. I tak oto powstała w jeden wieczór instrukcja do niej. Najważniejszym elementem Acerbus Latro jest blef. Jak ja uwielbiam taki rodzaj rozgrywki... Cała ta otoczka, łacińskie nazwy, grafiki, fantastyczne stworzenia to tylko zbędne elementy zdobnicze. Do stworzenia jej zainspirowała mnie odmiana znanej wszystkim pod wieloma imionami gry Chiński Upadek Japoni zwanej Oszustem oraz manga pełna logicznych zagwostek Liar Game autorstwa Shinobu Kaitani, której swojego czasu zająłem się tłumaczeniem.
Dokument ma 9 stron, ale zasady w nim zawarte są raczej proste, większość miejsca zajmują rozbudowane przykłady. Co prawda, trochę niepotrzebnie namieszałem na początku instrukcji i pamiętam, że gdzieś między przykładami zakradł się niewielki czeski błąd, który może trochę utrudnić lekturę ze zrozumieniem. Te kilka rysunków wygooglałem, trudno więc znaleźć ich prawdziwych autorów. Mam w planach przeprowadzenie niemałego liftingu gry oraz aneksję do przyszłej autorki jako element świata, tak, że gracze będą mogli zmierzyć się z głodnymi hazardu NPCami. Nowa wersja będzie zawierać autorskie rysunki pasujące do uniwersum - i bez łaciny.
Pobierz instrukcję
Pobierz karty do druku

3 komentarze:

  1. Woah, nie powiem - karty do NS rzeczywiście o niebo czytelniejsze. Ile ja się namęczyłem by 'nauczyć' mych graczy w 'NS' gdzie co jest na oryginalnej karcie... teraz przynajmniej będę wiedział gdzie znaleźć bardziej funkcjonalną wersję :).

    Swoją drogą - patrząc na Acerbus Latro - potrafiłbyś przygotować w miarę estetycznie wyglądające logo tytułowe do jakiegoś projektu RPG?

    Pozdrawiam,
    Skryba.

    PS. Karnawał Blogowy RPG - trwa! Może się dołączysz :)? Info pod:

    http://my.opera.com/Seji/blog/2011/07/02/karnawal-blogowy-rpg-23-zanim-zagraliscie-pierwsza-sesje

    OdpowiedzUsuń
  2. "potrafiłbyś przygotować w miarę estetycznie wyglądające logo tytułowe do jakiegoś projektu RPG?"
    Nie tyle co potrafiłbym, ale nawet już kilka wykonałem, chociaż akurat logo Acerbus Latro nie jest szczytem... czegokolwiek - no wiesz, w końcu to tylko praca domowa :) Wkrótce zamieszczę kilka przykładów.

    Cieszę się, że karty przydadzą się komuś jeszcze.

    Co do Karnawału, właśnie miałem zamiar coś skrobnąć w tym kierunku. Jak ogarnę lepiej temat to może nawet "byłbym skłonny złożyć pdfa" :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Miło wiedzieć ;>... jak skończę tłumaczyć rok 2006 z SD - to jakoś się z Tobą skontaktuję w sprawie pewnego logo. Pogadamy, Towarzyszu :P.

    A póki co - powodzenia w kreacji karnawałowej notki :).

    Peace,
    Skryba.

    OdpowiedzUsuń