8/10/2011

51. Stan - Modyfikacje 2/3: Gra solo

Źródło
Mechanika 51. Stanu jest tak skonstruowana, że swobodnie można ją przerobić na grę dla jednego gracza - w razie, gdyby nie znalazł się nikt chętny do gry. Poniżej przedstawiam dwa tryby, które mogą zainteresować "samotników".
Niektóre właściwości kart nie znajdują zastosowania w grze dla jednej osoby – kradzież surowca oraz dodatkowy dobór podczas fazy Wypatrywania. Zależnie od wygody można wykluczyć takie karty przed rozpoczęciem rozgrywki lub po prostu ignorować je w trakcie.


30/30
Cel jest taki: zdobyć 30 Punktów Zwycięstwa w ciągu 30 minut ze stoperem. Sprawa jednak nie jest taka łatwa jakby się wydawało.

Przebieg gry
Gra prowadzona jest w podobny sposób jak ta dla wielu graczy z tą różnicą, że:
- Gracz zaczyna grę z 10 Punktami Zwycięstwa na karcie Bazy.
- Pierwsza faza Wypatrywania polega na tym, że gracz dobiera 12 kart ze stosu i odrzuca dwie, najmniej mu odpowiadające. W każdej następnej ciągnie ze stosu 5 kolejnych kart i wybiera spośród nich tyle, ile pozwala mu ograniczenie posiadania 10 kart w ręce. Reszta zostaje odrzucona na Śmietnik.
- Co turę z karty Bazy podczas Czyszczenia Obszaru Gry są usuwane 3 PZ.

Koniec gry
Jeżeli gracz dobije do 30 PZ przed upływem 30 minut (nie musi czekać do końca tury) - zwycięża. Jednak, kiedy ten czas zostanie przekroczony albo ilość Punktów Zwycięstwa na karcie Bazy zredukuje się do zera, gra kończy się przegraną. Należy więc pamiętać, by przenosić PZ z kart Lokacji i Lidera na Bazę.

Porada: W standardowej grze niepraktyczna Ścieżka Punktów Zwycięstwa zamieszczona na odwrocie pudełka zwykle jest ignorowana – PZ liczy się na bieżąco i nikt sobie nie zaprząta uwagi zaznaczaniem tego na dość dużej planszy, kiedy i tak sama gra wymaga sporo miejsca. Jednak w tym trybie przydaje się ona bardzo – zamiast umieszczać na Bazie żetony PZ, można operować jednym znacznikiem frakcji na planszy. Ułatwia to bardzo kontrolę ciągle zmieniającej się puli i nie trzeba żonglować mnóstwem żetonów. Takie przyspieszenie rozgrywki jest nawet znaczące, biorąc pod uwagę, że gra się na czas.

Wyzwania
Gra polega na wypełnianiu zadań. Gracz, oprócz rozwijania swojej bazy, jak przy standardowym trybie rozgrywki, musi stawać przed wymaganiami stawianym przez losowane karty Lokacji. Punkty Zwycięstwa nie zapewniają wygranej, stają się tylko jednym z jej warunków. Drugim jest zdobycie 10 kart Lokacji, których Wyzwaniom gracz podołał.
Przed rozpoczęciem należy odrzucić z talii następujące karty: Knajpa, Pub, Tablica ogłoszeń, Targowisko. Posiadają one nietypowe Umowy, które nie nadają się na Wyzwania oraz ogólnie nie są przydatne w tym trybie gry.

Przebieg gry
Pierwsza faza Wypatrywania polega na tym, że najpierw zostają odkryte ze stosu 3 karty Lokacji (jeżeli wybrana jest inna karta niż Lokacja albo jest nią Kryjówka lub Stara rzeźnia*, należy ją odłożyć na Śmietnik i dobrać kolejną). Karty te stają się Wyzwaniami. Gracz dobiera ze stosu 12 kart i odrzuca dwie, najmniej mu odpowiadające.
W każdej następnej fazie Wypatrywania odkrywa jedną kartę Lokacji jako Wyzwanie oraz ciągnie ze stosu 5 kart i wybiera spośród nich tyle, ile pozwala mu ograniczenie posiadania 10 kart w ręce. Reszta zostaje odrzucona na Śmietnik.
Podczas fazy Akcji gracz może przeznaczyć zasoby oraz Karty Kontaktu, by wypełnić jeden z warunków wyzwania.
* Te karty posiadają na niebieskim polu ikonę dodatkowych gniazd.

Spełnienie warunków wyzwania
Każda karta posiada dwa warunki wyzwania, którego gracz powinien się podjąć: jedna wymaga interwencji militarnej, druga dyplomatycznej (czerwone i niebieskie pole). Wypełnienie jednego z warunków oznacza:
-zagranie odpowiednią Kartą Kontaktu (bądź zastępującym ją żetonem)
-wystawienie odpowiedniej ilości zasobów/ kart/ Punktów Zwycięstwa
Spełnienie jednego z warunków należy zaznaczyć poprzez pozostawienie na karcie wykorzystanych przy tym żetonów czy kart. Zagrania Stałych Kart Kontaktu mogą być wykorzystywane raz na turę dlatego należy ostrożnie planować swoje kolejne ruchy. Każdy z warunków musi zostać spełniony w całości – inaczej akcja jest niemożliwa.
Symbole Uniwersalnego Surowca oznaczają, że, by spełnić warunek, należy przeznaczyć dowolny żeton Surowca.

Przykład:
Wśród kart Wyzwań pojawiły się Maszyny drogowe:

Warunki do spełnienia Wyzwania brzmią następująco:

Warunek Podbicia (czerwony)
Gracz Federacji Appalachów Dokonuje Podbicia korzystając ze Stałej Karty Kontaktu „Najazd” (zaznacza to poprzez pozostawienie na niej żetonu Broni).
Ponadto korzysta ze Stałej Karty Kontaktu „Odbudowa” (pozostawia na niej zużytą kartę oraz Budulec). Jej zasięg jest jednak niewystarczający (2). Tak więc wykorzystuje jeszcze żeton Przyłączenia, który co turę produkuje mu Przyłączona karta „Ciężki sprzęt” (1). Zyskuje tym samym łączny zasięg 3.
Ostatnim elementem pozostaje odrzucenie dowolnej karty z ręki. Gracz rezygnuje z Muzeum (PZ nie są mu w tym momencie potrzebne).

Warunek Współpracy (niebieski)
Gracz mógłby wykorzystać Stałą Kartę Kontaktu „Gońcy”, ale zauważył, że brakuje mu żetonu Złomu i nie ma możliwości jego zdobycia. Jeden warunek już spełnił – ze wypełnieniem drugiego poczeka do następnej tury, w której to planuje wysłać Robotników po potrzebny Surowiec.

Kiedy tylko oba warunki zostaną spełnione, gracz zdobywa kartę Wyzwania i odkłada ją obok Bazy. Rzecz jasna użyte przy tym karty oprócz Stałych Kart Kontaktu lądują na Śmietniku a żetony zostają odrzucone z powrotem do Puli żetonów. Gracz nie może użyć zdobytej karty Wyzwania jako Umowy, Zdobyczy czy też Przyłączonej Lokacji.

Koniec gry
Gracz zwycięża, kiedy zdobędzie 30 PZ oraz wypełni 10 Wyzwań. Gra kończy się porażką, jeżeli na koniec tury pozostanie 5 kart Wyzwań i żadna z nich nie będzie miała spełnionych obu wymagań.
Kiedy gracz poradzi sobie z ostatnim wymaganym wyzwaniem, a nie będzie miał jeszcze wystarczającej ilości Punktów Zwycięstwa, Wyzwania zaczynają pojawiać się z większym natężeniem. Podczas fazy Wypatrywania, zamiast jednej Lokacji, dobierane są dwie i stają się Wyzwaniami. Jeżeli w tym momencie ich ilość wyniesie 6, gra kończy się przegraną.

C.d.n.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz